Skjermbilde 2024 10 05 Kl. 20.56.23

Opptak 2025/26

Hit har du nok kommet fordi du enten vurderer å søke eller at du nettopp har levert en søknad. Her finner du informasjon om søknads/opptaksprosessen, hele veien til tilbud sendes ut. Er noe uklart, ta kontakt, så skal vi få gjort informasjonen enda mer tydelig.

Når kan jeg søke?

Det åpnes opp for søknader til folkehøgskolene i Norge den 1. oktober. Ta gjerne kontakt før det for mer informasjon.

Hva skjer etter at jeg har søkt?

Når du har søkt vil du få en bekreftelse på at vi har mottatt søknad fra deg. En slik bekreftelse vil du få per SMS og e-post.

Søknadene vil bli behandlet fortløpende, men vi vil ikke kunne gi noen svar før den 15. november. Dette er en felles oppstartsdato for alle folkehøgskoler.

Søker du etter 15. november vil søknadene bli behandlet fortløpende.

Hva skjer om jeg får tilbud?

Når du eventuelt får et tilbud fra oss kan du forvente å få en telefon fra oss. Når vi ikke gjennom på telefon vil vi sende deg en SMS. Tilbudet blir sendt digitalt på epost, og fysisk med posten. Du vil ha 10 dagers frist til å svare på tilbudet.

Velkommen til Folkehøgskolen Sørlandet

Kontaktinformasjon:

Telefon: 37281100

Epost: post@fhssorlandet.no

Søkerutiner ved skolen

• Jo tidligere du søker, jo større sjanse er det for at du får plass.
  • Søknad kan gjøres via hjemmesiden vår og på www.folkehogskole.no.
  • Søknader til skoleåret 2025/26 kan sendes inn fra 1. oktober 2024. Men man kan i prinsippet søke akkurat når man vil, og søknadene til et skoleår registreres fortløpende ved skolens sentralbord.
  • Vi har ingen frist for når man må søke.
  • Opptaket starter 15. november og varer så lenge vi har ledig plass på linjene (det vil si at vi begynner å sende ut tilbud om skoleplasser 15. november, men det er bare fint å ha sendt inn søknaden også før opptaket begynner)

Kriterier for opptak:

• Søker må være fylt 18 år i løpet av det kalenderåret skoleåret starter. For 2025/26 betyr det 18 år innen 31. desember 2025.
  • Søkere med ekstra behov for tilrettelegging må gjøre rede for dette i søknaden. Det tilbys kun et begrenset antall plasser på hver linje for elever med ekstra behov.
  • Utenlandske søkere må enten:
    • Kommunisere godt engelsk
    • Eller ha en norsk kontaktperson
  • Det gis i all hovedsak tilbud om skoleplass utifra rekkefølgen som søknadene har kommet inn, men skolen forbeholder seg retten til å prioritere søkere ut fra kjønn og motivasjon.
  • Søker må være motivert for å delta i skolens læringsprogram.
  • Søkere som er mye eldre enn hovedgruppen, kan bli prioritert bort